Lipka: Hurá, vrátily se nám vlaky

(4.2. 2013)

DOLNÍ LIPKA Neberte nám naše vlaky. Jděte od koryt. Rakušané vám ji postavili, České dráhy zrušily. Takhle a podobně zněla hesla z transparentů, jimiž se cestující v prosinci 2011 loučili s provozem osobní dopravy na trati Dolní Lipka - Hanušovice.

O víkendu se vrátily motoráky zpátky na koleje. A lidé to uvítali.

Hned první sobotu a neděli se ukázalo, že osobní doprava na trati má smysl. Vlaky sice nejezdily plné, ale cestující si je našli. „Lidé si za rok odvykli a musí si znovu zvykat. Úplně nadarmo jsme ale nejezdili,“ komentoval provoz prvních dvou dnů výpravčí z Dolní Lipky Arnošt Juránek.

„Konečně dostal někdo rozum a přišel na to, že vlak je tady opravdu potřeba. Když si vezmete povodně, které tu před pár lety byly a zaplavily celé údolí, dráha tu byla jediným spojením mezi Čechami a Moravou,“ připomněl jednu z důležitých rolí zdejší trati Ondřej Chmelík z Pastvin.

„Je sice pravda, že tudy občas projel náklaďák a hlavně přejezdy jsou dnes zanedbané, ale až sleze sníh, tak to určitě dají dohromady,“ doufá.

„Hned na jaře vezmu kolo a určitě se tudy svezu zase. Dneska jsem jel jenom obhlédnout, jak to tady vypadá,“ řekl po nedělním výletě králický cyklista Antonín Neterda.

„Já pocházím kousek odtud a nechápu, jak ti troubové mohli vůbec osobáky na téhle trati zrušit,“ prohlásila žena z Letohradu, ale jméno prozradit nechtěla.

Podle nového jízdního řádu vlaky odjíždějí z Dolní Lipky v 7.18, 9.16, 13.16, 15.21 a 17.21. Z Hanušovic se vracejí v 8.14, 10.02, 14. 02, 16.02 a 18.02. Cesta trvá něco přes půl hodiny. Za jízdenku cestující zaplatí 35 korun.

Až na malé výjimky snad není člověka, jemuž by se návrat osobních vlaků na koleje v okolí Králík nelíbil. Proti je snad jen pár lidí z Malé Moravy, která je první obcí na trati v Olomouckém kraji. Tady si již zvykli na autobusy, které osobní vlaky nahradily, a jejich případné zrušení se jim příliš nelíbí. Především proto, že se nové situaci přizpůsobili a každá další změna je děsí.

„Ve své podstatě to je ale jen pár ojedinělých hlasů,“ říká starosta Malé Moravy Antonín Marinov. Nahrazení osobních vlaků autobusy před více než rokem zkomplikovalo lidem na Hanušovicku život. Pokud se vlak či autobus zpozdil, přípoj na něj nečekal. „Pro lidi, kteří spoléhali na to, že autobus přijede včas a že přestoupí na vlak, a pak museli čekat hodinu na další spoj, to byl třeba při dojíždění do práce do Králík pěkný malér,“ dodal Marinov. Proto návrat vlaků vítá.

„Když se všechno zkoordinuje tak, aby na sebe vlakové a autobusové spoje navazovaly, bude to určitě přínos. Teď by to snad všechno mělo probíhat lépe než při takzvané optimalizaci v roce 2011. Ta nadělala víc škody než užitku,“ dodal.

Lidé, kteří spoléhali na to, že autobus přijede včas a že přestoupí na vlak, museli čekat hodinu na další spoj,“ řekl Marinov.

V lepší návaznost spojů věří i králický místostarosta Antonín Vyšohlíd. „Musím říci, že jak jednání s s náměstkem hejtmana Jaromírem Duškem, tak novým vedením firmy Oredo vypadají velmi nadějně. Na rozdíl od svých předchůdců nám vycházejí vstříc a jsou ochotní naslouchat našim požadavkům,“ říká Vyšohlíd.

Velice kladně hodnotí i fakt, že hejtmanův náměstek Dušek ustoupil od svých proklamativních prohlášení po podzimním nástupu do funkce, že vrátí jízdní řády před prosinec 2011. „Ne všude a ne vždycky by byl návrat dopravy na koleje prospěšný a užitečný,“ doplnil.