„Škatulata“ na dráze? Je to možné

(2.2. 2013)

Radní Jaromír Dušek je nakloněn myšlence přemístit železniční zastávky na Králicku.

Králicko – Jak Orlický deník informoval, klub železničářů a příznivců dráhy Moravská pohraniční přednesl radnímu pro dopravu Jaromíru Duškovi návrh, aby se některé železniční zastávky na Králicku přiblížily lidem. Podobné myšlenky už z obcí přicházely v minulosti, až nyní ale dopadají na úrodnou půdu.

„Neměli bychom vycházet jen z toho, jak nám předkové před sto, sto padesáti lety nastavili parametry zastávek, protože od té doby se v řadě případů situace změnila. Některé tehdy budované zastávky dnes vůbec nevyhovují. Bylo by vhodné je přiblížit tak, aby byly, pokud možno, pěším způsobem dostupné,“ je k návrhům vstřícný krajský radní Jaromír Dušek. Chce na toto téma diskutovat se starosty z Králicka. „Chci, aby sami formulovali, kde by byly zastávky nejvhodnější, tedy nejlépe dostupné a samozřejmě zároveň blízko komunikací, které jsou souběžné nebo kříží železnici, aby se tam lidé byli schopní přiblížit autem nebo na kole,“ dodává.

Starý návrh ožívá

Jako prioritu vidí členové Moravské pohraniční vybudování nové zastávky v Červeném Potoku, kde se kříží trasy autobusů na lince Králíky – Dolní Morava s železnicí. „Současná stanice Červený Potok leží až v lese za vesnicí. Novou zastávku by jistě uvítali nejen Červenopotočtí pro její polohu v centru vsi, ale i lidé na Dolní Moravě, kteří o podobnou dostupnost železnice marně usilovali již před lety,“ říká Ondřej Chmelík. Za pravdu mu dává starosta Dolní Moravy Ladislav Janočko. pokračování na str. 8 „Škatulata“ na dráze? Je to možné

„Toto já jsem chtěl už v roce, myslím, 88 při rekonstrukci zastávky v Červeném Potoku. Tenkrát nechtěly ani České dráhy, ani město Králíky, že by to měli dál lidi do Horní Lipky,“ vzpomíná starosta. Současný návrh vítá, obyvatelé i lyžaři mířící do Dolní Moravy by si prý „pomohli“ o dobrý kilometr.

Že zastávka v lese nevyhovuje, je přesvědčený i Antonín Vyšohlíd, místostarosta Králík, ke kterým Červený Potok patří: „V Červeném Potoku by bylo nejlepší zastávku umístit poblíž kostela, kde je i křižovatka na Dolní Moravu. Lidé by to měli blíž do centra obce, nemuseli by docházet jeden a půl kilometru na zastávku.“

Nic není nemožné

Dalším adeptem na změnu je Červená Voda, kde klub Moravská pohraniční podporuje vznik zastávky „Červená Voda střed“. Obec má už pár let prý dokonce hotový projekt na novou zastávku. Problémem ale byly finance.

Jaromír Dušek je přesvědčený, že „realizovatelné je všechno, když se chce“, a tak má po schůzce se starosty následovat jednání s těmi, kdo mají na starosti dopravní cestu. „Jsem přesvědčen, že pokud chce železnice nabízet služby, musí je nabízet komplexně. Jestliže se správa dopravní cesty tváří jako vlastník a správce a je vlastníkem zastávek, nemůže přece nabízet zastávku tam, kde žádní cestující nejsou, to by potom nabízela špatnou službu provozovatelům drážní dopravy, tedy Českým drahám nebo jiným zájemcům,“ uzavírá Jaromír Dušek.